Blogg 2006

 

Blogg 2006 är ett arkiv. Vilket innebär att länkarna inte funkar och att du, om du vill läsa inläggen i kronologisk ordning, måste börja från slutet. ;D

 

 

Dopparedan

närmar sig. Barnen gick till sängs tidigt idag - för att kunna gå upp tidigt och öppna "morgonjulklappen".

Det är inte många dagar på året småkillarna drar på sig pjamas och borstar tänderna (frivilligt) redan klockan sju på kvällen. Men idag hände det. Förväntan är stor, mycket stor!

Vi har lagat julmat hela dan. Gjort skepparströmming, bakat pepparkakor, gjort grönkål, kokat risgrynsgröt, griljerat skinka och stekt köttbullar. Imorgon blir det familjemiddag - mycket mat, snaps, Kalle Anka, julklappsutdelning, mer mat, kaffe och chokladpraliner och sen lär vi somna i soffan framför brasan...

Till er alla från mig - en riktigt GOD JUL!

Postat: 2006-12-23, 21:26             

 

 

Polisstyrelsen i Skåne

Regeringen har nu utsett polisstyrelsen i Skåne län. Landskrona har inte mindre än tre ledamöter.

Här är hela styrelsen:

Bengt Svensson (m) ordförande

Tutti Johansson Falk (m)

Anja Sonesson (m)

Göran Dandelo (m)

Patrik Holmberg (c)

Torkild Strandberg (fp)

Margareta Johansson (kd)

Birthe Sörestedt (s) vice ordförande

Hardy Persson (s)

Anna-Lena Lundin (s)

Peter Isacsson (s)

Anders Westin (s)

Anders Lindeberg (mp)

Postat: 2006-12-22, 13:49        

 

 

Avslutning

Idag har det varit avslut på många sätt.

Först i morse stämningsfullt och mysigt i Borstahusens kapell med mellansonens F-klass. Knökfullt och gulligt med sång ur små strupar och en lättsam berättelse om julen av prästen.

Senare under dagen avslutade jag min sejour i oppositionsrummet på stadshuset. Grovsorteringen på papper fixade jag redan veckorna efter valet så det blev inte så många kartonger att bära tvärs över till andra korridoren. Jag tog också farväl av Marita som lämnade sitt rum, till mig, idag. Inga mysiga känslor förknippade med det alls. Marita har varit en mycket god kompis under alla år och jag kommer att sakna henne jättemycket. Vi hade alltid mycket att diskutera och vi skrattade ofta. Det behövs i politiken.

Efter småkillarnas simskola var det dags för dagens sista avslutning. På Kunskapsskolan där äldste sonen går var det Idol-julshow. Mycket sång och dans och riktigt proffsigt på sina ställen. Knökfullt med föräldrar och syskon även här. Det enda jag saknade var ett terminsbetyg...

Postat: 2006-12-20, 20:44             

 

 

Liten uppdatering

Har dåligt samvete för att jag skött min hemsida så dåligt. Det beror på att "det är mycket nu". Ju närmre det formella maktskiftet vi kommer, den 1 januari 2007, desto mer blir det att konkret försöka få på plats. Men i opposition är det svårt.

Ett problem är naturligtvis att den majoritet som fortfarande sitter inte vill ta några beslut. Det kan jag kanske ha förståelse för med det gör att det blir stillestånd väldigt länge. Och sitter man i beslutandeställning så får man väl göra det ordentligt hela tiden ut.

Kommunstyrelsemötet i onsdags var ett av de mera speciella jag varit med om. Socialdemokraterna ville att valresultatet skulle få genomslag, som dom sa, och lade därför ner sina röster i de frågor där det blev votering.

Är det inte lite märkligt att de då inte gjort detsamma vid kommunstyrelsemötena i oktober och november? Är det inte lite märkligt att de så gärna ville sitta kvar mandatperioden ut på ordförandeposterna?

Hur som helst så blir det den 18:e det nya fullmäktige som får ta ställning till de frågor vi inte var överens om i kommunstyrelsen och det ska bli intressant. Har redan fått signaler om att rikstäckade TV kommer att vara på plats.

Landskrona är numera en stad som intresserar många, hade idag besök av en journalist som skriver för Reuters nyhetsbyrå. Hans artikel om Landskrona kommer att spridas till i stort sett alla de internationella, engelskspråkiga tidningar som köper material av Reuters.

Rätt använt kan detta mediaintresse vara till gangn för de förändringar som Landskrona står inför. I dagens samhälle är det ju nästan lika viktigt att kunna kommunicera det som händer som att faktiskt göra något.

Postat: 2006-12-08, 14:51       

 

 

Landskrona har fått en ny ledning

Guldglans och champagne var temat för mandatperiodens första kommunfullmäktigemöte. Med Lennart Söderberg som fullmäktiges ordförande kan vi nog förvänta oss glada överraskningar med jämna mellanrum.

Guldet som glimmade i kronan Lennart överräckte till Torkild var kanske inte 18 karat men fin var den i alla fall. Och champagnen var absolut äkta alkoholfri cider inköpt i närbutiken på hörnet. Men gott ändå och en rolig knorr på ett kort fullmäktigemöte.

Åskådarläktaren var välfylld och salen proppfull med såväl förväntansfulla ledamöter och ersättare som ett osedvanligt stort antal representanter från den tredje statsmakten - media. Kan undra om det blir lika mycket uppmärksamhet de kommande mötena...

Postat: 2006-11-06, 20:37      

 

 

Maktskifte behövs!

Efter många och gedigna utredningar om alla tänkbara konsekvenser av att flytta Ventrafikens båtar återstod idag bara två förslag.

Ligga kvar vid Jönsaplan och flytta busstrafiken dit eller flytta både färja och bussar till Skeppsbrokajen. Samordning är det som gäller om kommunen ska få bidrag till alla förändringar och till ny båt och upprustning av Stjärneborg.

Vad gör sossarna då? Det är utrett sedan 2003 och om några få veckor är chansen att få bidrag till investeringarna från Region Skåne borta. Jo dom lägger ett helt nytt förslag!

Det är nästan magiskt om det inte vore så pinsamt. Man undrar hur många timmar tjänstemän i kommunen lagt på att rita och räkna och rita igen och prata med tjänstemän på Sjöfartsverket, Vägverket, Region Skåne, Skånetrafiken etc mm. Åsså dumpas allt det i papperskorgen och beskedet är: rita och räkna på det här istället.

Landskrona behöver en ny ledning!!

Postat: 2006-10-11, 19:26             

 

 

Koll på klasskompisarna?

 

Hittade häromdan en kul sida Stayfriends där man kan hålla kontakten med sina gamla klassisar.

Registrera dig, tala om vilka skolor du gått i och när du lämnade och vips får du syn på klasskompisar från förr. Det är lite läskigt men också häftigt.

Och man kan ladda upp gamla bilder på sig själv (denna är från år 2000) och på sina klasskompisar. För alla har väl dom små käcka albumen med "samlarbilder" kvar? ;D

Postat: 2006-10-11, 08:52                                      

 

 

Swisch!

Så kändes det när Fredrik började läsa upp vilka som blir ministrar. Carl Bildt som utrikesminister! Genitaliskt skulle Robert Gustafssons räddningschef i kjol säga. Stig Malm, inte helt okänd s-politiker, sammanfattade Fredriks utnämning av Carl Bildt som "generös och modig". När - om någonsin - har Göran Persson fått det epitetet?!

För mig och för Landskrona är det glädjande att viktiga funktioner getts personer som jag har en personlig relation till:

Cristina - blir minister för socialförsäkringsfrågor och får också ansvar för Nordenfrågor som bland annat rör Öresundsintegrationen. Jag ringer på måndag - det finns mycket att göra just där!
Tobias - blir minister för migrationsfrågor. Landskrona och Skåne torde vara högintressant för Tobias. (Vill också passa på att tacka för kloka tankar angående valresultatet i Landskrona).
Totto - blir minister för arbetsmarknadsfrågor. Det lär bli många samtal å Landskronas situations vägnar och därmed kanske också en möjlighet att utveckla vårt tyska dansband?

Regeringsförklaringen var kanske aningen lång, talskrivaren behöver öva på "kill your darlings", men budskapet är tydligt; jobben står i fokus och det är vad Sverige behöver.

En annan sak som jag tror är väldigt viktig är det faktum att Alliansen är ett lag. Många experter har under hela valrörelsen och även under dagen hävdat att "det kommer att spricka när partierna känner att de måste profilera sig för att hålla uppe opinionssiffrorna".

Fel! Alliansen är ett lag och det som utmärker ett riktigt bra lag är att alla behövs - och spelar på den del av planen där dom gör mest nytta. Därför tycker jag det är bra och en tydlig signal inför nästa val när de olika partierna får "egna" politikområden. Familjepolitiken till (kd), skolpolitiken till (fp) och näringslivspolitiken till (c). Det är ett styrkebesked av moderaterna och Fredrik att våga satsa på kompetens och engagemang.

Att Carl Bildt är Sveriges utrikesminister är det yttersta beviset på Fredriks kompetens som ledare. Det är nämligen bara stora ledare som vågar ta med spelare i laget som är duktigare än vad man själv är.
Göran Persson gjorde aldrig det...

Postat: 2006-10-06, 22:25

 

 

Regionpolitiker i vardande

Igår var det premiär för mig på den moderata regionfullmäktigegruppens möte. En stooor grupp, jättekul!

Jag ser verkligen fram emot att få företräda moderaterna (och i viss mån även Landskronaborna) i Region Skåne. Det finns så mycket att göra för att utveckla både sjukvården och tillväxten i Skåne. Och för mig hänger detta samman.

Med Skånes närhet till kontinenten (ja! jag vet att kontinenten börjar redan i Helsingborg) och den höga kvalitet vi har på sjukvården bör det gå att göra väldigt mycket.

Med ett tillväxtvänligt perspektiv på sjukvården - det ska vara tillåtet att ta betalt direkt av patienten - skapas även ett bättre medborgarperspektiv. Om sjukhus och läkarpraktiker kan erbjuda vård både till skåningar (betalas via skattsedeln) och till patienter från andra länder (betalas via deras skattsedel eller av deras privata pengar) kommer arbetstillfällena i Skåne att öka. Liksom utnyttjandegraden på våra sjukhus (vilket borde innebära att de fasta kostnaderna sjukner till gagn för skåningarna). Liksom tillväxten i turistbranschen.

Svenskar kan idag åka till Thailand för att både bli opererade och hålla semester. I regel tar man familjen med sig. Varför ska inte estländare, kineser eller brasilianare kunna åka till Sverige av samma anledning? Och ta familjen med sig.

Med vår närhet till Kastrup och det faktum att bron finns så är ju resandet inga problem. Och tänk vilken upplevelse det blir - högkvalitativ vård kombinerat med en semester i en region som både erbjuder huvudstad (Köpenhamn) och svensk lantlig idyll (t.ex. Trollebo, Björshus).

Här finns en framtidsbransch för Skåne och Sverige som har en enorm potential. Det är något en borgerlig regionledning kan göra mycket av.

Postat: 2006-10-05, 15:12

 

 

Olle svarar Fredrik

 

Fredrik Ekelund får svar på tal i dagens Sydsvenskan

Postat: 2006-10-05, 14:53  

 

Etniska svenskar föraktas

Intressant debattartikel i Sydsvenskan av Fredrik Ekelund.

Postat: 2006-10-04, 09:08  

 

En bronsplats vi inte vill ha

I Kvällsposten redovisas idag de tryggaste och de otryggaste kommunerna i Skåne.

Landskrona hamnar på en icke åtråvärd bronsplats, efter Malmö och Helsingborg. Det är inte särskilt roligt att ligga i topp på listor som denna. Men kanske är inte heller förvånande att det ser ut som det gör.

Malmö och Helsingborg är de största kommunerna i länet, med ett uteliv därefter och med goda kommunikationer med kontinenten (bron och färjorna). Detta bidrar självklart till både seriös och oseriös verksamhet - det senare visar sig allt för tydligt i de artiklar HD gjort; om hur lätt ungdomar här får tag i sprit.

Mitt mellan dessa kommuner - och med goda kommunikationer - ligger Landskrona. Självklart är en del av våra problem "inhemska" men att en del anländer med tåg eller via motorvägen inser nog de flesta.

I Malmö sjunker nu brottsligheten och de åtgärder som polisen gjort där bör också prövas här - goda exempel ska man ta efter:
fler poliser i yttre tjänst som gör mer i direkt anslutning till brotten, en rånkommission som minskar personrånen, bättre underrättelseverksamhet och en operativ ledningsgrupp som träffas varje vecka.

Postat: 2006-10-02, 16:58 

 

 

Vem ska styra Landskrona?

Jag får massor av mail, vykort, telefonsamtal och personliga frågor som alla handlar om vem som ska styra Landskrona framöver.

Rent formellt behöver detta inte avgöras förrän i december månad. Först då väljs nya ledamöter i nämnder och styrelser. Fram till dess har alla politiska partier sina rutiner som sker efter allmänna val. Nomineringar och val och förhandlingar med eventuella samarbetspartners. Den processen tar självklart lite tid och bör kanske, efter ett val som detta, få ta den tid det behöver.

Med tanke på den oklara parlamentariska situationen så är kvalitet att föredra framför hastighet. Och naturligtvis är det denna gång viktigare vilken politisk inriktning som väljs än vilka politiska företrädare - även om det senare inte är oviktigt.

Har du någon synpunkt får du gärna höra av dig, eller använd "Veckans fråga" i marginalen för att tala om vad du tror är bäst!

Postat: 2006-09-25, 12:30 

 

 

Tittarbrev

- eller vad man ska kalla det - har jag fått många under de senaste dagarna. De flesta är uppmuntrande och tackar för att jag tydligt tar avstånd från (sd) politik. Men några är förbannade.

De som är förbannade tycker att det är min uppgift, som moderat förtroendevald, att samarbeta med (sd) i Landskrona. Detta med motiveringen att 22 % av de som gick till vallokalerna i söndags röstade på (sd).

Jag skulle vilja att ni som läser detta och som instämmer i ovanstående, funderar på följande:

78 % av de som faktiskt gick och röstade gjorde det på något annat parti än (sd).

Det jag också undrar över är varför dessa ilskna människor inte varit urförbannade över att moderaterna drivit moderat politik i alla år - trots att socialdemokraterna varit det parti som de flesta i Landskrona och Sverige röstat på. Är inte det märkligt?

Sveriges parlamentariska system bygger på att det finns mer än ett parti att rösta på och att man som medborgare är fri att välja vilket man vill - och hålla det hemligt.

Det i sin tur kräver att det finns flera olika partier, med olika ståndpunkter och olika sätt att se på problem och lösningar.

Jag har full respekt för att många Landskronabor har lagt sin röst på (sd). Men jag har absolut ingen respekt för de människor som nu kräver att jag, som moderat, ska anamma och driva (sd) politik. Det skulle vara en enorm kränkning av dom som röstade på moderaterna - och dom har lika stor rätt att få sin röst hörd och sina åsikter företrädda som (sd)-väljarna.

Nej - (sd) får nog vara så snälla och klämma fram med ett eget program för hur dom vill att kommunen ska utvecklas. Det borde vara hög tid, dom har ju faktiskt suttit fyra år i fullmäktige utan att lyckas hittills. Senast - 19 juni 2006 - när vi beslutade om budgeten för 2007 röstade dom med socialdemokraterna i allt utom en liten fråga. Även det borde vara en tankeställare till er som kräver borgerligt samarbete med (sd)!

Postat: 2006-09-23, 19:42 

 

 

Blogglucka

har det varit några dagar. Servern funkade nämligen inte som den skulle. Men nu hoppas jag att det är fixat.

Det har också varit lite mycket på sistone. Ett stort tack till moderaternas kvinnoorganisation för den mediaträning som ingick i utbildningen. Den har kommit väl till pass...

Nu ringer telefonen igen - jag återkommer.

Postat: 2006-09-20, 12:28 

 

 

Pompö(s)

Jag inser att jag inte är något sanningsvittne när det gäller att ha åsikter om Göran Perssons framträdanden. Men är inte karln gräsligt dryg? Och om det som står i den här artikeln i DN stämmer, att han uttryckt sig så till Chrisitina Jutterström så är han också elak.

Retorikexperterna ger Fredrik segern i gårdagens TV-debatt och det kan jag hålla med om. Den största förloraren var dock inte Göran Persson utan moderatorn. Det vill till att man klarar av att få tyst på debattörerna när tiden är ute och att den som har ordet får tala ensam. Det klarade hon inte. Göran Persson hötter med nävarna, avbryter och uppträder allmänt oförskämt, i kroppsspråk och tonläge.

Vem gillar en sån gubbe? Vill man ha hem honom till sig? Skulle man vilja ha honom som chef? Som lärare åt sina barn?

Nää, fy pörk som vi säger hemma.

Postat: 2006-09-11, 08:53 

 

 

En blivande statsministers dag

Det kan man nu följa på moderaternas hemsida. Bilderna får gärna användas men glöm inte ange vem som är fotograf: Ulrika Vendelbo. Mycket nöje!

Postat: 2006-09-08, 20:52  

 

Kampanj i sydöst

Med lite hjälp av äldste sonen kunde idag flygblad delas ut i de rara byarna Annelöv och Kvärlöv.

Trots lite gnöl från sonen i början, han vill hellre spela dataspel, så hade vi riktigt kul och dagen avslutades med en god pizza på Rio.

Postat: 2006-09-06, 17:39 

 

 

Cruising i blå buss

Häromdagen kom förbundets fina blåa buss till Landskrona. Vi kampanjade på Gullstrandsskolan och jag hade en intressant diskussion med några i publiken om vem det är som ska välja skola. En diskussion vi fortsatte efter hearingen.

Sen kampanjade vi en stund vid Lasarettet men det komplicerades något av att det störtregnade. Så vi drog till stationen och delade ut flygblad till och svarade på frågor från många intresserade väljare.

Postat: 2006-09-06, 17:37 

 

 

Calle på besök i stan

Det var en blandad skara åhörare (svenskar och invandrare, unga och gamla, moderater och sossar) som lyssnade på vad Carl Bildt hade att säga.

När frågestunden var slut tog fotografering vid, det var många som ville ha en bild på sig själv tillsammans med Carl. Och en autograf.

Jag fick till slut också skriva en autograf - till Carl.

Postat: 2006-09-06, 17:33                                

 

 

Vem har politiken för arbete?

Moderaterna har idag släppt en rapport om utanförskap. Den visar att många av dom som är sjukskrivna eller har förtidspension skulle kunna och vilja arbeta mer än vad dom gör. Och 75 % av de tillfrågade tycker att har gjort för lite för att se till att det blir fler jobb.

Och häromdagen fick Arbetsmarknadsverket svidande kritik från Riksrevisionen - dom åstadkommer alldeles för få nya jobb. Att det behövs nya idéer för hur människor ska komma i arbete är uppenbart. Lika uppenbart är det att dom som idag sitter i regeringen inte har en susning om hur det ska gå till.

Postat: 2006-09-01, 15:06 

 

 

Fint besök!

Du är välkommen till lilla festsalen på Folkets Hus, tisdagen den 5 september klockan 13:30. Då kan du lyssna på och ställa frågor till Carl Bildt. Välkommen!

Postat: 2006-09-01, 12:17

 

När ska man gå?

Lars Danielsson träffar Cheshire-katten i januari 2005:
- "Vill du vara snäll och tala om för mig när jag ska avgå?"
- "Det beror på vart du vill komma" svarade katten.
- "Det spelar inte så stor roll...", sa Lars.
- "Då spelar det heller ingen roll när du går", sa katten.
- "...så länge som jag kommer NÅGONSTANS", fortsatte Lars.
- "Åh, det kommer du att göra", sa katten, "bara du håller Göran om ryggen".

Ur HD 060830:
-Jag har läst och det är naturligtvis graverande för Lars Danielssons del, sade Göran Persson.
-Jag beklagar naturligtvis detta för Lars Danielsson är en person som är utomordentligt kompetent i utrikesfrågor. Jag utgår från att vi kommer att kunna använda honom i dessa frågor, sade Persson.

Postat: 2006-08-31, 10:41                                      

 

 

Om moral och moderater

Vår politik är uppenbarligen så intressant att fackorganisationerna nu ger sig ut och "informerar" kommunanställda om vad vi vill. Och skattebetalarna i Landskrona får "information" från kommunen där sossarna berättar hur duktiga dom är - ett utskick som bekostas av kommunen dvs av skattebetalarna själva.

Detta är ett tydligt tecken på följande:
1. Sossarna är skiträdda, dom inser att dom håller på att förlora valet.
2. Sossarna har ingen egen politik att gå till val på. Därför berättar dom hellre om moderaternas och Alliansens politik istället.
3. Sossarna har inget som helst moralbegrepp. Igår fick jag skäll av Roy Wernberg (s) för att muffare fanns på plats när Göran Persson höll valtal i Nyhamn. "Nu sätter ni ribban för hur valkampanj ska bedrivas" väste han irriterat i min telefon. Idag är facken på benen för att tala om hur eländigt och förskräckligt det kommer att bli för de kommunanställda om det blir borgerlig majoritet i Landskrona. Ren skrämselpropaganda, sannolikt kryddat med en avsevärd nypa rena lögner.

Det är tydligt att Landskrona behöver en ny ledning. En som vågar lyssna på medborgarna och som litar på att medborgarna vet sitt eget bästa.

Postat: 2006-08-30, 14:23 

 

 

Hur stor är egentligen Rörelsen?

Det är en fråga som kan vara intressant att fundera på så här i valtider när det dimper ner mer eller mindre uppenbara partipamfletter i brevlådan.

Timbro har låtit två forskare göra en undersökning om hur stort inflytade arbetarrörelsen har över de organisationer som säger sig vara opolitiska. Skrämmande läsning - rekommenderas!

Postat: 2006-08-30, 11:48                                        

 

 

Så här röstar jag - idag!

Poströstningen har försvunnit, eftersom Posten har försvunnit... Istället har vi fått förtidsröstning..

I din brevlåda har du fått en broschyr från oss moderater i Landskrona (har du inte fått den - maila eller ring mig!). I den berättar vi vad vi vill ändra på och utveckla i Landskrona. Och i den finns också valsedlar. Använd dom och rösta fram en borgerlig regering redan idag!

Postat: 2006-08-30, 09:43  

 

Alf i Landskrona

Vårt samarrangemang med (kd) och (fp), En dag för omsorgen, inleddes med ett inspel av Alf Svensson om rätten att få bestämma själv, även om man är till åren.

Det kan kännas självklart men är det inte för väldigt många (s)ocialister. En sådan som kom på besök under dagen var Harry Nilsson, fd (s)-kommunalråd numera PRO ordförande. Han vill inte att man ska kunna välja var man vill bo när man blir gammal eller vem som ska sköta om en när man behöver hjälp.

Det kanske är lätt att säga, Harry, när man som du fortfarande är pigg och frisk och klarar sig själv. Men skulle du gilla att jag bestämde var du ska bo eller vem som ska ge dig hemhjälp när du inte längre klarar dig själv? Varför skulle jag veta det bättre än du själv?

Postat: 2006-08-28, 20:01                                

 

 

Förstasidan på DN!

Det är första gången jag kan läsa mitt namn i denna tidning och det känns lite speciellt.

Många har kommenterat mina synpunkter och än så länge har jag inte hört någon - undantaget då alla (s)-politiker - som har tyckt att jag har fel. Debatten måste tas. Och självklart mest av dom vars politik kritiseras.

Postat: 2006-08-28, 19:54                                

 

 

Det är mycket nu...

Socialdemokraternas ovilja att debattera med Sverigedemokraterna och den konstiga valrörelse det ställer till med uppmärksammas på allt fler ställen. Läs artikeln i DN här!

Senast (men sannolikt inte sist) av Dagens Nyheter som skickat en reporter från hufvudstaden till Skåne för att intervjua bland annat mig.

Socialdemokraterna lär hävda att det finns en överenskommelse mellan partierna att inte debattera med SD. Så är icke fallet (även om jag har förstått att (s) önskat det).

Om lite drygt 3 veckor får vi veta om (s) strategi att försöka tiga ihjäl kritiken är rätt. Är den det så lär SD tappa väljare i Sandvången. Om inte blir det kanske svårt att få en klar politisk majoritet i Landskrona. Och skulle det hända då kommer det bli ännu svårare att föra utvecklingen åt rätt håll i vår kommun.

Det vilar ett tungt ansvar på oss alla, både förtroendevalda att presentera sina idéer och visioner och väljarna att fundera igenom konsekvenserna av sitt val. En sak är dock klar, och det beslutet tog vi i moderaterna redan inför förra valet, något samarbete med SD blir det inte!

Postat: 2006-08-25, 13:58                                

 

 

Så sant som det är sagt!

Körde förbi den här lastbilen på vägen hem från Malmö. "Framgång är ingen slump" står det bakpå. Och visst är det så, det ligger oftast väldigt väldigt mycket arbete bakom framgång. Men det skulle kunna gå att göra det enklare att nå framgång...

... t.ex. genom att underlätta för företagare att anställa, genom att öka motivationen för människor att söka och ta ett jobb och genom att ta bort eller minska på alla de regler som omgärdar företagande.

Här har moderaterna och Allians för Sverige flera förslag på hur det ska gå till. Allt i syfte att öka andelen människor som har ett jobb att gå till på morgonen.

Socialdemokraterna har presenterat noll (0), nada (0), nothing (0) när det gäller sysselsättningsfrågan. Tvärtom avfärdar man frågan och säger - år ut och år in - "nu kommer jobben".

Se Persson berätta om arbetslöshetens utveckling här:
Sagan om Persson och arbetslösheten

Jag vill också byta statsminister!

Postat: 2006-08-22, 15:31                                

 

 

Säker cykel(korg)

Idag steg vi upp tidigt för att dela ut vårt budskap till dom som reser till och från Landskrona med tåg.

Trots den tidiga timmen var många resenärer intresserade av oss nya moderater. För det var väl inte bara för att ha något att läsa på tåget eller bussen som broschyren togs emot? ;D

Innan vi gick hem klämde vi fast var sin broschyr på cyklarna också så att även dom får veta att vi finns och vad vi vill förändra. Jag noterade att många cyklar var fastlåsta med både två och tre lås. Och en hade till och med hägelås på cykelkorgen. Gulligt! Fast det är trist att det ska behövas...

Postat: 2006-08-22, 09:28 

 

 

Tänder inte på mig...

Har fått ett meddelande på min mobil från en man som inte vill bli uppringd. Han ville däremot tala om att han inte gillade mitt utseende.

Han undrade om jag var säker på att jag inte var en man som opererat sig till kvinna. Kräkfärdig blev han när han såg mig. Och särskilt mina tänder tyckte han illa om.
Vad får en människa att ringa till någon man inte känner och häva ur sig sådant? Märkligt.

Kanske var det bara en allmän frustration hos honom som behövde luftas, jag har ju synts ovanligt mycket på sistone och mer lär det bli innan valet är över.

Han fick också sagt att han inte gillar moderat politik och det kan jag tycka är relevant att ringa och tala om. Fast det gör inget om man då är lite konkret... Men sen påstår han att jag bara engagerar mig i sådant som rör mina nära och kära. Det är inte sant.

Sant är däremot att det är händelser i mitt eller mina närmastes liv som gjort att jag blivit och förblivit politiskt aktiv. Det är något jag tror att jag har gemensamt med de flesta av oss förtroendevalda. Åtminstone dom av oss som inte skolats i politiken sen barnsben. Och jag tycker att det är sunt att vilja engagera sig när man upptäcker något som inte fungerar som det borde.

(tänderna på bilden är inte mina men jag tycker dom är fina)

Postat: 2006-08-21, 14:12 

 

 

Skola på Hven

Jag har fått många frågor om hur moderaterna ställer sig till en ny skola på Hven. Tydligen går det ett rykte om att vi är emot detta. Inget kunde vara mera fel!

Det finns sedan länge en gammal överenskommelse mellan de politiska blocken att vi ska ha skolor även ute i kyrkbyarna - och det inkluderar Hven.

Det är visserligen inte alltid så rationellt ekonomiskt men det är ett måste tycker jag. Dels för att dom barn som bor lite avsides i kommunen ska slippa resa långt för att komma till och från skolan. Dels för att det är nödvändigt om människor ska vilja flytta till eller bo kvar i byarna.

Och det vet vi att när man får barn eller planerar att skaffa barn så vill man gärna bo där det är lite lugnare, lite mindre trafik, lite närmre naturen. Landskrona kommun har mycket stor potential att kunna tillgodose detta, alla våra kyrkbyar är omtyckta och det finns ett stort tryck på att vilja flytta dit. Antingen genom att köpa eller genom att bygga ett hus. Här finns mycket att göra - för det ska ju finnas kollektivtrafik, kommunal och kommersiell service också.

Jag ser gärna att det byggs mer både på Hven och i dom andra kyrkbyarna men jag är också angelägen om att det sker så att vi inte fördärvara dom fina miljöer som finns.

Postat: 2006-08-21, 13:12

 

 

Många nyfikna på moderaterna

Idag kampanjade jag utanför IP när BoIS skulle möte Qviding. Ca 600 foldrar och en hel del "Jag vill också byta statsminister"-knappar delades ut.

Stämningen bland väljarna är god och intresset för moderaterna större än i någon valrörelse jag deltagit i. Många hade synpunkter, både på sossarnas havererade politik och på moderaternas nya politik. Men, som Allan Karlsson sa med glimten i ögat, det är den 17 september som är den viktiga dagen!

PS. Jublet steg från läktaren när jag packade ihop så åtminstone en boll hittade in i rätt mål.

Postat: 2006-08-20, 17:39 | Kommentarer (1520)  

 

 

Att debattera eller inte debattera – det är frågan.

Jag deltog i måndags i SVT:s regionala valprogram re:agera där jag och Magnus Manhammar (s) diskuterade varför socialdemokraterna vägrar ta debatten med Sverigedemokraterna. [inslaget kommer ca 14 minuter in i programmet]

Socialdemokraternas motivation till att inte vilja debattera med Sverigedemokraterna är att det skulle legitimera SD och göra dom till något dom inte är nämligen ett parti som alla andra.

Min uppfattning är att man självklart måste bemöta SD:s argument – överallt och på alla sätt. Just för att göra klart för väljarna att Sverigedemokraterna är ett parti som är odemokratiskt och rasistiskt. Idag skyller dom allt elände i Sverige på den grupp medborgare som flyttat eller flytt hit från andra länder. Vilken grupp blir syndabockarna nästa gång om dom får inflytande i Sveriges riksdag? Utvecklingsstörda? Handikappade? Norrlänningar? Skåningar?

Jag har fått väldigt många reaktioner på inslaget och alla, undantaget ett mail från en man som kandiderar till riksdagen för Nationaldemokraterna, har gett mig rätt.

Jag tycker det är särskilt anmärkningsvärt att Socialdemokraterna vars politik styr landet och många kommuner, bland annat Landskrona, inte vågar debattera. Det gör att jag får uppfattningen att Socialdemokraterna inte ens själva tycker att deras asyl-, flykting-, integrations- och arbetsmarknadspolitik är bra. Resultaten av den ser vi ju runt om kring oss varje dag. Utanförskapet ökar, våld och kriminalitet ökar och Socialdemokraternas äldsta och trognaste väljare röstar på Sverigedemokraterna istället.

Dessutom – Socialdemokraterna hävdar att ett av skälen till att man inte vill debattera med Sverigedemokraterna är deras historia och kopplingar till nazismen. Är det då inte lite märkligt att man helt utan problem regerar tillsammans med ett parti vars historia innehåller ännu grövre brott mot mänskligheten? Eller (v)a?

Postat: 2006-08-17, 13:09 | Kommentarer (0)  

 

 

Om vikten av upplevelser

Två dagar tillbringade vi på Kolmårdens djurpark. Det är vad som behövs om man ska hinna med allt och göra det i den takt barnen vill och klarar av. Tänk om Landskrona hade nåt liknande!

Kanske inte en djurpark av Kolmårdens storlek men en attraktion som drar barnfamiljer, sommar som vinter. Med speciella evenemang som också kan locka företag till att förlägga sina personalarrangemang i vår kommun.

Jag har fått frågan i NST om jag vill bygga "Disneyland för rika" i Borstahusen. Svaret är självklart nej. Dels för att Disney sannolikt inte skulle hitta till Landskrona ens med karta och kompass och dels för att Borstahusen är allt för fint för att behandlas på det viset.

Men det jag gärna skulle vilja se är följande:
1. En utbyggnad av fiskeläget Borstahusen norrut, i samma stil och med stor respekt för de arkitektoniska och miljömässiga värden som Borstahusen har idag.
2. Att campingen flyttades norrut och samordnades med semesterbyn, inte bara organisatoriskt utan också fysikt. Med rätt arrendator (kommunen ska inte driva anläggningen) kan området bli hur attraktivt som helst. Både för barnfamiljer med liten ekonomi och för andra som har mer pengar att spendera i vår kommun. Varför inte en spa/badanläggning under tak? Då är området något som genererar intäkter året runt.

Att socialdemokraterna skulle gå med på detta är naturligtvis inte sannolikt. Men det är vad Landskrona behöver och därför kommer jag - med en dåres envishet - att fortsätta driva frågan om utbyggnad. Och numera är jag som bekant inte ensam, sju företagare i Landskrona delar min åsikt.

Postat: 2006-07-15, 19:18 

 

 

Vad skulle man göra utan Internet?

Sitter nu på Innovatum i Trollhättan och beställer och betalar biljetter till filmen "Pirates of the Carribean" som vi ska se i Norrköping på torsdag. Visst är det fantastiskt? PS Jag bloggar från Trollhättan oxå...

Postat: 2006-07-11, 10:59  

 

Auktion på arbete

Jobbjakt kan man nu lägga bud på både arbete och arbetskraft. Öppet för privatpersoner och småföretagare. Billigast och bäst vinner auktionen. Smart idé som sannolikt kommer att bli både poppis bland vanligt folk och nersablad och trakasserad av fackföreningar. Men att arbetsmarknadspolitiken i Sverige är gammalmodig och förstelnad kan ingen förneka. Hade det inte varit så hade initiativ som detta aldrig dykt upp.

Postat: 2006-07-07, 11:22  

 

Framtiden - ett alternativ

Vi i moderaterna har gjort ett förslag till hur det stora markområdet öster om Stationen kan se ut. Vad tycker du?

Postat: 2006-07-05, 17:24  

 

 

Hyresgästföreningen dissar hyresgästerna!

Hyresgästföreningen konstaterar att det är dyrare att hyra en lägenhet än att äga den. Men istället för att vilja att fler människor ska få äga sin bostad vill dom att fastighetsägarna ska sänka hyrorna.

Det lär ju knappast hända. Fastighetsägarnas business är ju att tjäna pengar på att hyra ut sin egendom - lägeheter i husen dom äger. Om räntan sjuker så att marginalen blir högre är det bra. Kan användas för att amortera på lån, öka underhållet, göra nödvändiga investeringar eller höja avkastningen.

Det klokaste - för hyresgästerna - vore att bilda en bostadsrättsförening och köpa sina lägenheter. Klarar dom den högre hyran lär banken inte sätta sig på tvären när det gäller lån.

Det är såklart trist för fastighetsägaren men det sprider ägandet av fast egendom till fler människor, det ger ett kapital som kan användas som grund för en boendekarriär eller som pant om man t.ex. vill starta företag och behöver låna.

Hyresgästföreningen är inte hyresgästernas bästa vän - dom är bara sig själva närmast!

Postat: 2006-07-05, 17:14                                

 

 

Hafen City vs Västra Örja

Under den veckoslutet har jag inte bara hunnit med att dansa samba på Landskronakarnevalen utan också gjort ett besök i Tyskland. Hafen City är Hamburgarnas (heter det så?!) nya stadsdel. Snacka om att våga tänka visionärt och långt fram i tiden. Men vi i moderaterna i Landskrona gör så gott vi kan! Imorgon är det dags att släppa vår vision för framtiden. Vi bygger Landskrona!

Postat: 2006-07-02, 19:28  

 

AG-huset

Kanske det äntligen händer något nu! Annehem Fastighets AB har köpt av Kungsleden och verkar, åtminstone av deras hemsida att döma, vara ett fastighetsbolag med hjärtat i och för Öresundsregionen. Det kan Landskrona centrum behöva.

Och nu finns det kanske äntligen en fastighetsägare som kan ta emot alla de potentiella hyresgäster som Invest in Landskrona med Anders Karlsson (s) i spetsen har letat upp? (OBS Ironi!)

Landskrona behöver inget kommunalt bolag som sysslar med etableringa av nya företag. Landskrona behöver en kommunledning som är genuint intresserade av privata företag/företagare och som begriper att kommunens uppgift är att vara serviceinriktad, snabb och korrekt i sina kontakter med företagaren. Det skulle räcka oerhört långt i Landskrona.

Postat: 2006-06-23, 17:52                                

 

 

Budgetfullmäktige

är verkligen ingen kioskvältare. En stor eloge till det fåtal åhörare som orkade igenom från kl 9 till drygt 19.

Men vad ska det då vara bra för?

Visst kan en budgetdebatt vara ett sätt för medborgarna att få veta vad olika partier tycker och vill. Men med tanke på att vi ofta refererar till sådant vi alla känner till, men som kanske är helt okänt för åhöraren, så tror jag att det kan bli svårt att följa.

Dessutom har en debatt i fullmäktige, eller regionen, eller i riksdagen en stor nackdel - utgången är i 99 fall av 100 given på förhand. Oavsett hur många timmar vi debatterar Landskronas budget i fullmäktige så kommer ändå det förslag som stöds av social- och sverigedemokrater, spi och vänstern att gå igenom.

Det har inget med innehållet i våra olika förslag att göra - det handlar om partidiciplin. Mig veterligen har ingen socialdemokrat i Landskrona någonsin röstat mot partilinjen. Skulle jag har fel i detta får ni läsare gärna korrigera mig - vem och när vore roligt att veta.

Vänsterpartiets enda förslag gick ut på att man ska inrätta ett "besluts- och remissforum" för ungdomar i kommunen. Jag undrar hur det ska gå till? Innebär det att ungdomarna får "egna" pengar ur kommunens budget att förfoga över. Innebär det att till exempel 13-åringar (som inte har rösträtt och inte kan väljas till fullmäktige) ska ta beslut om kommunens budget? Känns inte så lyckat...
Dessutom avsattes flera hundratusen till Ungdomsforum för några år sedan, för att få ungdomar mer engagerade i samhället. Det hände inte ett dyft! Man gjorde inte ens av med pengarna.

Sverigedemokraternas enda förslag var - som vanligt - icke genomförbart. Att ge äldreomsorgen 5 miljoner extra kan man göra, men man kan inte ta de pengarna från försörjningsstödet. Jag tycker att det är rent pinsamt att människor som engagerat sig politiskt och som ställer upp i val och begär mandat för att få ta beslut som rör människors liv och leverne har så lite koll på svensk lagstiftning. Kanske särskilt pinsamt om man är Sverigedemokrat. Dom skriver nämligen i sina flygblad att dom "respekterar invandrare som arbetar och försörjer sina familjer och som åtlyder svenska lagar och regler". Trist då att dom fyra ledamöterna i fullmäktige uppenbarligen inte tycker det är så viktigt med svenska lagar och regler. Ett minimikrav för att verka trovärdig är väl att man själv lever så laglydigt som man vill att andra ska?

SPI hävdar fortfarande att de är tvärpolitiska. Trots att dom inte röstat mot ett enda s-förslag de senaste två åren och trots att de inte hade ett enda eget förslag med sig till fullmäktige. Vet inte om man ska skratta eller gråta. Inte ens när miljöpartiet ville ha en oberoende äldreombudsman i kommunen vågade Birger och Greta gå emot sossarna. Om man inte tycker det är viktigt - hur kan man då kalla sig ett parti för Sveriges (Landskronas) pensionärer?!

Postat: 2006-06-23, 17:42 

 

 

Sommarsöndag

Uppladdningen inför morgondagens budgetdebatt sker I Borstahusen. Barnen badar och fiskar krabbor, klassiker som aldrig blir "ute", och vi vuxna söker lä där det går. Mycket människor, sol och bad, och lättsamt prat om allt mellan himmel och jord. Det är den svenska sommaren när den är som bäst. /via Blackberry

Postat: 2006-06-18, 15:24  

Alliansen kampanjar tillsammans

Igår var jag ute och studsade flygblad på väster. Där mötte jag Kjell som gjorde detsamma för folkpartiet. Så vi slog följe och fick en timmes promenad och trevligt samspråk. Det är kul med politik!

Postat: 2006-09-14, 10:02 

 

Så mycket skrik...

...för så lite ull. Igår var jag med i Rapports 19:30 nyheter. Intervjun tog nästan tre kvart att spela in och jag syns i rutan kanske 7 sekunder. Vad gör dom med allt det andra? Inslaget handlade om Sverigedemokraterna och deras möjligheter i det kommande valet och deras åsikter - då särskilt om invandring och invandrare.

Det är lite sorgligt att människor, även i dessa dagar med tillgång till så mycket information och kunskap, gör sådana tokiga tolkningar som Sverigedemokraterna gör.

Det är mycket stora problem med flyktningpolitiken i Sverige, den har fullständigt havererat. Men det är inte invandrarnas eller flyktingarnas fel.

Det är mycket stora problem med arbetsmarknadspolitiken i Sverige, den har fullständigt havererat. Men det är inte de arbetslösas fel.

Det är mycket stora problem med politiken som rör polisens verksamhet, kriminalvården och de rättsvårdande myndigheternas verksamhet, det har fullständigt havererat. Men det är inte de kriminellas fel.

Det är mycket stora problem med skolpolitiken i Sverige, den har fullständigt havererat. Men det är inte elevernas eller lärarnas fel.

Det är mycket stora problem med sjukvårdspolitiken i Sverige, den har fullständigt havererat. Men det är inte de sjukas eller läkarnas fel.

Och det är här Sverigedemokraterna gör en enorm tankelapsus - dom lägger ansvaret för den dåliga flyktingpolitiken och arbetsmarknadspolitiken på flyktingar och invandrare. Det är naturligtvis helt tokigt. Ansvaret ligger ju hos den lagstiftande och budgetansvariga församlingen, dvs. vänstermajoriteten i riksdagen.

Man kan mycket väl kritisera det faktum att flyktingar (liksom många svenska bidragsberoende personer) blir passiviserade i Sverige, att invandrare (liksom många svenskar, både unga och äldre) inte kommer in på arbetsmarknaden. Men ansvaret för detta är naturligtvis socialdemokraternas, vänsterpartiets och miljöpartiets.

Det faktum att Sverigedemokraterna inte lägger krutet på detta utan istället kritiserar de människor som kommer i kläm i dessa, dåliga, system är beklämmande.

Antingen beror det på att dom inte förstår - och då är dom inte mogna att få inflytande i beslutande församlingar - eller så beror det på att dom har en människosyn som faktiskt är rasistisk - och då ska dom inte ha inflytande i beslutande församlingar.

Postat: 2006-06-08, 08:49                                

 

 

Partiledarbesök

hade vi i Landskrona idag. Fredrik träffade företrädare för en albansk förening och handläggare och chefen på arbetsförmedlingen. - Landskrona har problem, sa Fredrik, men...

...inga som det inte går att göra något åt.

Men det kräver en ny kommunledning och en ny regering påstår jag.

Att det krävs ordentliga reformer på arbetsmarknadspolitikens område stod klart. Mindre av statligt öronmärkta pengar och mer av lokalt anpassade sätt att arbeta. Frustrationen hos handläggarna märktes tydligt men också stoltheten över att verksamheten med att mera aktivt coacha arbetssökande fungerat så bra.

Man skulle önska att alla handläggare kunde få arbeta så. Då blev det verkligen arbetsförmedling i ordets bokstavliga betydelse.

Företrädarna för albanska föreningen bekräftade bilden. Det krävs jobb för lyckad integration och för att få jobb i Sverige idag krävs kontakter.

En annan sak som oroade var tillståndet i skolorna i centrala Landskrona. - Hur ska mina barn kunna lära sig svenska när de aldrig träffar en svenskspåkigt barn i skolan, var frågan. Och det går ju inte, vilket vi har påpekat otaliga gånger. Den kommunala skolan i Landskrona är oerhört segregerad och det är en tickande bomb.
- Vi är på väg att tappa hela nästa generation, sa en pappa, om inget radikalt görs.

Det är min förhoppning att nästa gång Fredrik besöker Landskrona så gör han det som statsminister. Det är vad Sverige och Landskrona behöver.

Postat: 2006-05-31, 19:10 

 

 

En saftig känga

delades ut i dagens Landskronaposten av sju välkända företagsledare i kommunen. Man kan inte annat än instämma i kritiken. Det bedrövliga är att analys av Landskronas problem och förslag till lösning presenterades redan för 15 år sedan. Vad har hänt sen dess?

Ja i stort sett ingenting konstruktivt. I dokumentet "Landskrona inför 90-talet" författad av Harry Nilsson, Lars Wallstén och Gerd Broberg i januari 1990 konstateras i en slutsats följande:

"för att få
- positiv befolkningsutveckling
- modernt näringsliv
- en innerstad med service
- resurser till miljövård mm
- god barn- och åldringsvård
- bra kommunal service
måste Landskrona erbjuda ett ATTRAKTIVT BOENDE"

Somliga säger att hela den process som skulle ta sin utgångspunkt i detta och se till att Landskrona gick från stagnation till utveckling stoppades på Folkets Hus. Detta för att socialdemokraterna insåg att med nyinflyttning i attraktiva bostadsområden så skulle deras politiska makt försvinna.

Jag vill naturligtvis inte tro att detta cyniska sätt att behandla en kommun och dess invånare är sant men det vi ser idag talar ett annat språk. Landskrona toppar de tabeller där man egentligen bör ligga sist (brottslighet, arbetslöshet, bidragsberoende, ohälsa) och ligger i botten av de tabeller där man borde ligga först (företagsklimat, skattekraft, förvärvsfrekvens, skolresultat).

Det krävs nya tag för att vända utvecklingen! Om man gör som man alltid har gjort så blir det som det alltid har varit...

Postat: 2006-05-29, 20:55                                

 

 

Fler fria skolor!

I riksdagen har Alliansen tillsammans med Miljöpartiet röstat igenom lagändringar som stärker rätten till en bra utbildning. Även på hemmaplan rör sig utvecklingen på utbildningssidan åt ett positivt håll. Alléskolans föräldrar och personal har ansökt om och fått beviljat att bilda en lokal styrelse med föräldramajoritet. Det är just ett sådant engagemang som behövs på många andra av kommunens skolor, helst på alla, och det är upplyftande att socialdemokraterna inte säger nej. Kanske har dom insett att den skolpolitik dom företräder inte har framtiden för sig?

Postat: 2006-05-11, 13:24  

 

En satsning som gynnar Landskrona

Slopad arbetsgivaravgift för företag i tjänstesektorn. Det är ett av förslagen i moderaternas och Allians för Sveriges alternativ till regeringsbudget. Detta kan leda till 50 000 nya jobb i hela landet. För Landskronas del skulle detta kunna innebära upp till 200 nya jobb.

Framförallt turistnäringen gynnas av det här förslaget och med Landskronas satsning på att marknadsföra sig inom detta område och de utmärkta turistattraktioner vi har så ger förslaget hopp för framtiden.

I Landskrona har historien lärt oss att inte förlita oss till ett eller några få stora företag. En reform som gynnar småföretagare är därför en satsning som är bra för kommunen. Vi vill bryta utanförskapet och föra en politik som ger fler jobb och möjligheter för företagare att starta och driva verksamhet.

Genom satsningar på tjänstesektor, omsorg och skola samt förslaget om nystartsjobb så beräknas enbart moderaternas förslag kunna ge 150 000 - 160 000 jobb i hela landet inom ett par år, utöver den allmänna tillväxten. Detta skulle ge upp till 650 nya jobb i Landskrona, sett till kommunens andel av den arbetsföra befolkningen. Idag är 1 900 personer arbetslösa eller inskrivna i arbetsmarknadsprogram. Att kunna erbjuda dessa jobb eller möjligheten att starta eget företag är en av våra viktigaste uppgifter.

Efter 12 år med Göran Persson är det trots högkonjunkturen omkring 1,5 miljoner människor som saknar jobb eller jobbar mindre än man önskar. Vi behöver få fler människor i arbete, för att vi ska kunna få arbetsmarknaden att vända. Moderaterna gör det lönsamt att arbeta genom att sänka skatten på arbete, framför allt för låg- och medelinkomsttagare. Alla som tjänar 15 000 kronor i månaden får behålla omkring 1000 kronor mer varje månad. Ett välkommet tillskott för många i Landskrona.

Postat: 2006-05-03, 14:43                                

 

 

Upp till kamp!

Så är det den 1 maj igen, våren är äntligen här och som brukligt är demonstrerar Rörelsen. Men mot vem och för vad demonstrerar dom?

Talarna runt om i Sverige är socialdemokrater, inte så få av dom statsråd och ministrar. Dom som lydigt marscherar i leden är socialdemokrater, dvs medlemmar i det parti som styr Sverige och många är förtroendevalda i de kommuner där de marscherar och sjunger “Upp till kamp emot kvalen!”

Vad menar dom? Vem ska striden utkämpas mot? Regeringen och statsministern? Men det är ju deras egna partikamrater! Kommunstyrelsens ordförande och de som har majoriteten i alla de kommunala nämnderna? Men det är ju dom själva!

Eller är det så att även socialdemokrater misströstar och tycker att den förda politiken, som dom ju själva administrerar och står för, har nått vägens ände? Kanske är det så. Kanske tycker även socialdemokrater att ”Båd' stat och lagar oss förtrycka, vi under skatter digna ner.”

I så fall är även dom välkomna att lägga sin röst den 17 september på Sveriges nya arbetarparti.

Postat: 2006-05-01, 19:55 

 

 

Jag blir rädd... och gråtfärdig

maktmissbruk.se och enpartistaten.se är två hemsidor som beskriver en del av vår svenska verklighet. Hur Rörelsen och staten är ett. Hur dom som inte gillar socialdemokraterna råkar illa ut. Hur Partiet gått från att vara arbetarnas företrädare till att bli sig själv närmast. Jag blir rädd och jag blir gråtfärdig. Är detta verkligen vad svenska folket menar med demokrati?!

Postat: 2006-04-24, 11:20  

 

Filmtajm! ;D

Det är ett tungt jobb att vara statsminister...

Postat: 2006-04-21, 13:34  

 

Jag har förlorat vadet. Ingen vann.

När Bengt Holgersson slutade som landshövding för Skåne var vi några stycken som spekulerade i vem som skulle efterträda honom. Många namn fanns på tapeten: Ilmar Reepalu var mitt tips och jag satsade en femma.

Joakim Ollén eller Margareta Pålsson var andra som det bettades på. Ingen av oss fick rätt.

Göran Tunhammar, fd VD på SAF, är mannen som ska göra det.

Tillväxt och företagsamhet är frågor som ligger honom varmt om hjärtat och det är ett fokus som vi i Skåne gärna ser att han behåller. Här finns förutsättningarna och med en landshövding som förstår värdet av det och kan utveckla det så kan det bara bli bättre.

Postat: 2006-04-20, 17:34  

 

Välkommet om skolans utveckling

Riksdagens utbildningsutskott har haft möte. Där har de borgerliga partierna och Miljöpartiet enats om en del viktiga saker. Bland annat att eleverna ska få börja skolan när de är mogna för det och att skolor som missköter sig ska kunna bötfällas. Visserligen har vänsterkoalitionen majoritet i utbildningsutskottet. Men i Riksdagen har de kloka ledamöterna majoritet.

Det kan naturligtvis kännas självklart att skolor som inte sköter sitt uppdrag ska kunna "bestraffas" på något sätt. Men så är det inte idag.

Friskolor kan få sina tillstånd indragna av Skolverket. Men kommunala skolor får bli hur dåliga som helst utan att det händer något. Visserligen hoppas man att politikerna i kommunen där det händer tar tag i problemen men har man någonsin hört talas om drastiska åtgärder?

Om någon hört talas om en rektor eller en nämnd som fått gå för att eleverna inte klarar kunskapskraven kan ni väl maila mig?

Postat: 2006-04-20, 15:31 

 

 

Faller på eget grepp...

Finns det för mycket byråkrati i Sverige idag? Ja det är det många som tycker och nu får vi kanske sällskap av två till - Göran och Anitra. Läge för att städa upp i regeldjungeln kanske?

Postat: 2006-04-06, 13:03  

 

Trygghet och frihet i omsorgen

Det är rubriken på en inbjudan till en presentation om HSB Omsorg. HSB Landskrona vill på detta sätt informera om den verksamhet - hemtjänstverksamhet enligt kundvalsmodellen - som HSB Omsorg bedriver i ett 30-tal kommuner i landet.

I inbjudan citeras Torill Findeisen, VD för HSB Omsorg AB, när han säger "För oss känns det helt riktigt att man skall kunna välja vem som utför vården liksom man väljer annat här i livet".

Jag kan inte annat än hålla med! Det är detta vi har skrivit om, drivit och lagt förslag i kommunens budget om i flera år. Och varje gång har sossarna sagt nix. Lars Svensson, gruppledare (s), har till och med motionerat om att det bara ska vara kommunen som får utföra tjänster av den här sorten.

Men kanske går det lättare om det faktiskt kommer en entreprenör/arbetsgivare och talar om hur bra det är? Lars Svensson har ju en gång varit anställd på HSB...

Postat: 2006-04-03, 16:34 

 

 

Internet rules!

Det är inte bara Landskronamoderaterna som fått ny hemsida. Även muffarna Skåne har hakat på tåget. Och det är välkommet och bra. Av ungdomar är det hela 77 % som anser att de får sin information från nätet. Det är så sant som det är sagt: finns man inte på Internet så finns man inte.

Postat: 2006-03-27, 12:25  

 

Invandrarungdomar som ”krigar mot svenskar”

Detta fenomen finns i Malmö och Göteborg. Det visar den C-uppsats som Petra Åkesson gjort. Det utanförskap som dessa ungdomar känner ser vi också i Landskrona, det har framgått med all önskvärd tydlighet av de artiklar som HD publicerat.

Petras handledare Malin Åkerström, professor i sociologi med inriktning på kriminalvetenskap, ser bara en lösning. ”Arbete till alla. Bidrag och alla dessa kurser ökar bara förbittringen. För mycket välvilja blir till sist ett förtryck. Om det krävs en avreglering av arbetsmarknaden för att skapa fler jobb, så måste vi göra det.”

Och det är den slutsats Allians för Sverige också kommit fram till. Arbete är viktigare än bidrag - inte bara för att minska människors utanförskap utan också för att komma till rätta med kriminaliteten, särskilt bland ungdomar. Om det inte finns en ljus framtid att längta till och att sträva efter då kanske inte är så konstigt om "det kommer en härlig känsla genom kroppen när vi rånar, man känner sig nöjd och glad, det känns som man har lyckats" som en av de intervjuade ungdomarna säger.

En politik för arbete istället för bidrag är därför en av de viktigaste åtgärderna för att långsiktigt komma till rätta med ungdomskriminaliteten. Men det måste ske samtidigt som man tar tag i de ungdomar som redan hamnat i ett kriminellt beteende. Och jag håller med den unga kvinna som idag, under diskussionen på Folkets Hus, sa ”är man gammal nog att begå brott så är man också gammal nog att ta konsekvenserna av det”.

Vi ska inte sätta ungdomar i fängelse tillsammans med vuxna kriminella, de ska självfallet hållas isär. Men vi måste inse att brottets art, mer än gärningsmannens ålder, måste vara det som bestämmer påföljdens utformning och längd.

Postat: 2006-03-26, 18:54 

 

Går det att sänka skatten?

Det är inte bara moderaterna som tror att det går att sänka skatten i Landskrona. I vårt valprogram säger vi att vi vill sänka skatten med en (1) krona under nästa mandatperiod. Skattebetalarnas undersökning ger oss rätt. Det är enligt denna möjligt att sänka skatten med 3:11 under de kommande två-tre mandatperioderna. Men då krävs att vi i Landskrona får lika effektiv verksamhet som de kommuner i landet som ligger på plats 11-20 av de mest effektiva kommunerna. Men inte ska vi behöva vara sämre än så?

Postat: 2006-03-24, 17:15  

 

Läget i stan - lugnt?

Igår när jag var ute på stan pratade jag med ganska många och alla är överens. Det måste hända något och det nu! Det är bra att socialdemokraterna i kommunerna samlas till presskonferens och säger sig vilja ta tag i problemen. Men man undrar ju varför det tagit sån tid?

Visst händer det bra saker i kommunen. Det tråkiga är att det kommer för sent.

T.ex. så är "Lungt på stan" - killarna och tjejerna som är ute på helgkvällarna - en bra grej. Moderaterna motionerade om att vi borde ha det i Landskrona. För nästan på dagen tre år sedan!

Som brukligt är tog det 12 månader för socialdemokraterna att fundera på om detta var en bra idé. Beslut togs i kommunfullmäktige den 29 mars 2004. Avslag! Samtliga ledamöter från (s), (v) och (spi) röstade mot förslaget.

Idag hyllas projektet av dessa politiker. Men tänkt så mycket stök som hade kunnat förhindras om vi hade börjat med det redan sommaren 2003...

Postat: 2006-03-24, 17:03                                

 

 

Freivalds går och Ringholm kommer

Att Laila Freivalds skulle lämna sin post före valet är det väl knappast någon som är förvånad över. Bosse ”mannen som gav upprepningarna ett ansikte” Ringholm ska ta över och Aftonbladet beskriver alla hans skandaler. Det jag upprörs över är inte att Bosse tillfälligt får ta över. Det jag upprörs över är att mannen som ska ta över i ett läge som detta, dvs vice statsministern, är Bosse Ringholm. Det säger rätt mycket om Perssons 10 år som statsminister…

Postat: 2006-03-21, 12:24  

 

Veckans hemsidestips...

Jag vill varmt rekommendera Nya moderaterna i Landskrona. En modern politisk hemsida.

Postat: 2006-03-19, 20:59  

 

Ägardirektiv med stuns!

De tre borgerliga partierna lade idag i kommunstyrelsen ett gemensamt förslag till ägardirektiv för AB Landskronahem. Det är vår uppfattning att Landskronahem är ett av kommunens mest värdefulla och användbara verktyg när det gäller att komma tillrätta med boendesegregationen i kommunen. Tyvärr delar inte socialdemokraterna vår uppfattning.

Kommunens intentioner när det gäller befolkningsökning och befolkningsstruktur, beskrivna i dokumentet Landskrona 2000+, kräver ett betydligt mera aktivt arbete med boendefrågan, särskilt i centrum. Att bara förlita sig till nybyggnation duger inte. Det krävs stora åtgärder när det gäller omvandling och utveckling av fastigheter och bostadsområden och Landskronahem har genom sitt Juno-projekt visat att man har kompetensen att klara av detta. Men för att kunna gå vidare behöver bolaget både tydliga direktiv och en större rörelsefrihet än vad man har idag. Socialdemokraternas förslag till ägardirektiv innehåller varken det ena eller det andra.

Landskronahem har en nyckelposition när det gäller att bidra positivt till utvecklingen av Landskrona kommun. Det är sorgligt att socialdemokraterna inte inser detta. Det är om möjligt ännu mera sorgligt om dom inser det och trots det vägrar använda sig av möjligheterna.


Moderaternas, folkpartiets och kristdemokraternas förslag:

ÄGARDIREKTIV
för verksamheten i AB Landskronahem, nedan kallat bolaget, antagna av kommunfullmäktige i Landskrona kommun den xx-xx-2006 och fastställda av bolagsstämman den xx-xx-2006.

Bolaget som organ för kommunal verksamhet
Bolaget är ett organ för Landskrona kommuns verksamhet och därmed underordnat kommunen. Bolaget står i sin verksamhet under Kommunstyrelsens uppsikt och har att följa direktiv utfärdade av kommunen.

Förutom genom lag och författning regleras bolagets verksamhet genom
• Gällande bolagsordning
• Gällande ägardirektiv
• Av fullmäktige enligt ovan utfärdade särskilda direktiv
• Förekommande avtal mellan kommunen och bolaget

Kommunens direktivrätt
Det ankommer på bolagets styrelse och verkställande direktör att följa på bolagsstämman utfärdade direktiv om de inte står i strid mot tvingande bestämmelser i aktiebolagslagen eller annan lag och författning.

Kommunens insyn och ledningsfunktion
Bolagets verksamhet står under uppsikt av kommunstyrelsen som utövar kommunens ledningsfunktion över bolaget i de avseenden som anges i kommunstyrelsens reglemente. Kommunstyrelsen skall ges den information och tillställas de handlingar som de begär. Karaktären och omfattningen av den fortlöpande informationen skall följa de riktlinjer Sveriges Kommuner och Landsting tagit fram i ”God sed för styrning av kommun- och landstingsägda bolag”. Kommunstyrelsens granskningsrätt och bolagets informationsskyldighet omfattar ej handling eller förhållande, för vilket gäller sekretess enligt lag.

Bolagets verksamhet
Av bolagsordningen framgår närmare vilken verksamhet som bolaget skall driva och ändamålet med bolagets verksamhet. Härutöver lämnar kommunen följande direktiv:

• Bolaget skall erbjuda ett brett utbud av välskötta bostäder som skall ge valmöjlighet i form av bostäder med varierande lägen, standard, pris och flexibel service. Bostäderna skall tillgodose behovet av trygghet och trivsel.
• Bolaget skall eftersträva en bättre geografisk fördelning av bostadsbeståndet utan att för den skull öka sin relativa andel i kommunen. Bolaget skall därför undersöka möjligheterna att avyttra delar av sitt bestånd i områden där bolaget har en dominerande andel för att härefter öka beståndet i delar där man har en relativt mindre andel.
• Bolaget skall aktivt verka för att bygga nya hyresrätter i områden där hyresrätter i övrigt är underrepresenterade.
• Bolaget skall utveckla hyresrättens fördelar och gärna pröva varierande upplåtelseformer genom att omvandla en del av bolagets hyresrätter till kooperativa hyresrätter eller bostadsrätter inom eller utom bolaget. Detta gäller särskilt i områden där alternativa boendeformer är underrepresenterade.
• Bolaget skall sträva efter en sådan struktur i de större bostadsområdena att olika upplåtelseformer finns att tillgå och härigenom motverka kategoriboende och segregation. Det är härvid angeläget att göra det möjligt för äldre att bo kvar i sitt bostadsområde.
• Bolaget skall uppfylla kommunens miljöpolitiska mål inom sitt verksamhetsområde.
• Bolaget skall följa kommunens jämställdhetspolicy och mångfaldsplan.
• Bolaget skall upprätta etiska regler för sin verksamhet.

Bolagets ekonomiska mål
Verksamheten skall bedrivas utifrån affärsmässiga och långsiktigt hållbara principer. Detta innebär att arbeta långsiktigt för konsolidering för att minska kommunens risktagande som ägare, samtidigt som bolagets kreditvärdighet ökar. Samtidigt får ej finansiella nyckeltal vara överordnade den sociala bostadspolitiken.
Bolaget skall vara ett allmännyttigt företag. Detta innebär att kraven på utdelning till ägaren, kommunen, får ställas utifrån bestämmelserna i lagen om allmännyttiga bostadsföretag.

Bolagets bostadspolitiska mål
Bolaget skall
• vara en ledande aktör på bostadsmarknaden i Landskrona, med målet att erbjuda ett brett utbud av attraktiva och prisvärda bostäder.
• ge de boende ett långtgående inflytande över sin bostad och dess närmaste omgivning
• ta sin del av det sociala ansvaret och genom sin verksamhet stärka Landskronas utveckling.

Bolagets sociala mål
Bolaget skall
• sträva efter ökad integration i boendet
• sträva efter ett ökat medinflytande och ökad grad av självförvaltning för hyresgästerna
• vara kommunens främsta verktyg för att erbjuda anpassat boende för människor med speciella behov, t.ex. men inte endast, fysiska eller psykiska funktionshinder, äldre eller ungdomar
• tillsammans med kommunen och andra entreprenörer utveckla olika former av boende och boservice till äldre och handikappade.

Grundläggande principer för bolagets verksamhet
Utöver vad som regleras i lag och författningar samt i bolagets bolagsordning är ändamålet med att driva verksamheten i bolagsform att åstadkomma effektivitetsvinster till gagn för dem som utnyttjar bolagets tjänster utan att detta går ut över den totala kommunala organisationen. Bolaget kan därför inte tillåtas att optimera effektivi¬teten i sin verksamhet om detta medför nackdelar för organisationen i dess helhet som överväger fördelarna för bolaget. Kommunen och bolaget skall därför i samråd på sikt söka lösningar som tillgodoser båda dessa intressen.

Utställningsplikt
Kommunfullmäktiges godkännande skall inhämtas
• vid bildande eller förvärv av dotterbolag
• vid planering av ny eller ändrad inriktning av bolagets verksamhet
• vid ingående av avtal/överenskommelser, vilka är av strategisk eller principiell betydelse för kommunen
• vid beslut om att avyttra betydande del av bolagets verksamhet
• vid beslut om att förvärva bostadsbestånd som innebär en betydande ökning av bostadsbeståndet
• vid betydande ändring av hyresrätter till bostadsrätter eller kooperativa hyresrätter
• vid övriga frågor av principiell beskaffenhet eller av större vikt.

Med betydande avses mer än 5 % av bolagets bostadsbestånd.

Budget- och handlingsprogram
Budget- och handlingsprogram skall efter anmodan delges kommunstyrelsen och då följa kommunens tidsplan.

Underlag för koncernredovisning
Bolaget skall årligen, senast den 15 februari, eller av kommunen fastställd tidplan, tillhandahålla kommunstyrelsen det underlag som kommunen begär för upprättande av kommunens årsredovisning enligt kommunallagen.

Informationsskyldighet
Bolaget skall hålla kommunen väl informerad om sin verksamhet. Det åligger bolaget att till kommunen snarast översända
• protokoll från bolagsstämma
• protokoll från styrelsesammanträde
• delårsrapporter
• bolagets årsredovisning
• revisionsberättelse
• granskningsrapport
• bolagsstyrningsrapport

Innehåller protokoll, som skall översändas till kommunen, uppgift för vilken gäller sekretess enligt lag, har bolaget rätt att utesluta sådan uppgift. Av översänt material skall dock framgå att sådan åtgärd vidtagits.

Information
Styrelsens ordförande, verkställande direktör eller annan som bolaget utser skall, om kommunen så begär, närvara vid det kommunfullmäktigesammanträde vid vilket bolagets årsredovisning skall behandlas.

Upphandlingar
I den mån detta låter sig göras, skall bolaget medverka i samordning med kommunens upphandlingar

Styrelsens arbete
Bolagets styrelse skall i förvaltningsberättelsen, utöver vad aktiebolagslagen i detta avseende stadgar, redovisa hur verksamheten bedrivits och utvecklats mot bakgrund av det kommunala syftet med detsamma och av kommunen i direktiven och av fullmäktige i övrigt uppställda mål. Styrelsen skall tillse att allmänheten har rätt att ta del av handlingar hos bolaget enligt de grunder, som gäller för allmänna handlingars offentlighet i 2 kap Tryckfrihetsförordningen och Sekretesslagen. Det åligger styrelsen i enlighet med Sekretesslagens regler bevaka skyddet för bolagets ekonomiska intressen samt skyddet för enskildas personliga och ekonomiska förhållanden.

Revision
Revisorer och lekmannarevisorer skall samordna sin granskning så att onödigt dubbelarbete undviks. För detta ska FAR:s rekommendationer om gemensam revision tillämpas. Lekmannarevisorer skall i sin granskning, förutom vad lag anger, söka utvärdera bolagets måluppfyllelse samt redovisa vad därvid framkommit i granskningsrapporten.

Ägardirektiv
Kommunens representant ska tillse att särskilda och allmänna ägardirektiv fastställs av bolagsstämman.

Ägarsamråd
Bolaget ska minst två gånger per år kalla kommunen till samråd om bolagets verksamhet, varvid bolaget informerar om bolagets verksamhetsmässiga och affärsmässiga utveckling samt redovisar frågor som kan bli aktuella inom den närmaste tiden.

Bolagsstämman
Utöver vad som stadgas i aktiebolagslagen skall stämman vara öppen för allmänheten dock utan förslags- eller yttranderätt.

Postat: 2006-03-15, 17:00 

 

 

Var finns framtiden?

Anders Karlsson skriver idag i HD om arbetsrätten. Han refererar dagsläget på arbetsmarknaden och har framförallt synpunkter på det så kallade tvåpersonersundantaget (att företag med färre än 10 anställda får säga upp 2 personer utan att ta hänsyn till principen ”sist in – först ut”). Detta tycker han är orättvist.

Samtidigt – på Shortcut.nu – kan man läsa en diskussion mellan icke-politiker om hur det är att vara små- eller soloföretagare och den svenska arbetsmarknaden. Det man kan konstatera är att den verklighet dom beskriver är en helt annan än den i vilken Anders Karlsson lever.

Som en av debattörerna skriver: ” Det hela är mycket enkelt. Vi har ett politiskt system som premierar oduglighet och bestraffar initiativförmåga. Ett regeringsparti som köper sig valseger efter valseger genom att med våra skattepengar se till att tillräckligt många väljer bidrag istället för att bidra. Det lönar sig att vara "sjuk" istället för att gå tillbaka till jobbet. Ams låter heller arbetssökande fortsätta få arbetslöshetsbidrag än att få starta eget-stöd. Den anställdes rätt går före allt annat, lika lön oavsett prestation. En anställd kan i princip masa sig till jobbet en dag var tredje vecka och ändå kosta arbetsgivaren full heltidslön plus sociala avgifter. De flesta här är är ju rörande överens om att "den gudomliga arbetsrätten", svårigheten att avskeda folk, det förlegade systemet med fackföreningar etc är problemet. Hade vi haft en mer lättrörlig arbetsmarknad så hade vi så klart haft lättare för att anställa. Och det hade funnits fler jobb att söka för dem som verkligen vill.”

Nutek rapporterar om ökad tillväxt men med utebliven sysselsättningsökning. En trend som verkar förstärkas hela tiden. Hur detta ska förändras har regeringen, eller facket för den delen, inget förslag till. Istället vill regeringen – glatt påhejade av facket – lagstifta om att arbetsgivaren ska vara tvungen att erbjuda heltid. Man tar sig för pannan. Det är inte fler regler och förordningar företagaren behöver – det är färre och enklare.

Det danska systemet med Flexicurity är kanske något även för Sverige? Det funderade i alla fall den fd näringspolitiske utredaren på LO, Jan Edling, på redan år 2000.

Postat: 2006-03-15, 08:42 

 

 

Var finns arbetarepartiet?

Svenska låginkomsttagare stora förlorare i Europa. Det är slutsatsen som dras i den rapport som presenteras i DN.

Skrämmande egentligen i ett land som regerats av "arbetarepartiet" så länge. Och det visar med all önskvärd tydlighet att Sverige behöver en ny - borgerlig - regering!

Postat: 2006-03-10, 15:55 

 

 

TV för äldre

Idag har jag varit på ett mycket intressant seminarium om äldreomsorg. TV är ett av sätten att tänka nytt och göra livet värdigare och friare för äldre människor.

Det var Attendo Care som bjudit in för att berätta om det vårdboende i Malmö, Västra Varvsvägen, som öppnar i maj. Där kommer en del av rummen utrustas med vad som kallas utsträckt TV.

Denna metod att behålla kommunikation och minnen arbetas fram tillsammans med Certec vid LTH. En doktorand är anställd på Attendo i två år för att forska på och implementera tekniken och metoden. Det låter mycket spännande och det kommer säkert att höra talas om sig i framtiden.

När får vi se något liknande i Landskrona?

Postat: 2006-03-08, 19:11 

 

 

På vilken arbetsplats...

...hade ansvarig chef tillåtit att detta fick förekomma?

Vi har skolplikt i Sverige. Alla barn i skolåldern ska gå till skolan. I strikt juridisk mening är skolan därför barnens arbetsplats. När brott inträffar ska de anmälas, det är självklart, men det är dessutom beslutat av kommunfullmäktige i Landskrona.

Jag vet inte vem som har anmält övergreppet, jag vet inte hur rektor ser till att brottsoffret får hjälp, jag vet inte hur brottslingarna hanteras.

Det jag vet är att ingen, absolut ingen, ska behöva ens oroa sig för att utsättas för behandling som denna på sin arbetsplats - än mindre om man är minderårig.

Jag tänker fråga Barn- och Ungdomsnämndens ordförande, Eva Bergenstråhle, om hur hon tycker skolan i Landskrona idag fungerar. Återkommer...

Postat: 2006-03-04, 22:46                                

 

 

Vi kommer inte att förlora valet...

...säger Niklas Karlsson. Det är ett påstående. Inte en förhoppning och inte heller en vädjan till Landskronaborna att ge socialdemokraterna, vänsterpartiet och SPI mandat att regera ytterligare fyra år. Det är helt enkelt ett konstaterande. Kanske har Niklas Karlsson en kristallkula i vilken han ser framtiden. Kanske är det ett beslut som tagits, säkert i full enighet, på arbetarekommunens styrelsemöte.

Det är däremot inte ett erkännande av demokratin. Att frågan om vem som ska leda Landskrona in i framtiden avgörs den 17 september.

Det är heller inte särskilt ödmjukt. Landskronaborna har ju faktiskt har visat att de inte har fullt så stort förtroende för Karlsson & Co som i “gamla goda dagar”. 10 mandat i kommunfullmäktige har socialdemokraterna tappat i de två senaste valen. Allra mest i valdistrikt där socialdemokraterna tidigare haft i stort sett egen majoritet.

Det finns inte så väldigt mycket som talar för att Niklas Karlsson bör vara så tvärsäker. Men det kanske behövs kaxighet av detta slag för att elda styrkorna?

Postat: 2006-02-28, 20:39 

 

 

Allianskonvent

Lite halleluja, mycket politik och många glada, optimistiska förtroendevalda. Så kan man väl sammanfatta den historiska händelse som Allianskonventet på Norra Latin var. Med rapporterna från arbetsgrupperna nedstoppade i resväskan åkte jag från Stockholm. Det är ett gediget arbete grupperna lagt ner de senaste 18 månaderna och man undrar onekligen hur vänsterkartellen kommer att svara på detta. Dom är ju inte sams om nästan något - mer än att dom alla vill sitta i regeringen efter nästa val. Men det räcker nu inte, man bör ha en uppfattning om vad man vill åstadkomma när man väl är där. Det har Alliansen.

Postat: 2006-02-25, 19:39  

 

När fan blir gammal blir han religiös.

I Svenska Dagbladet kunde man förra veckan läsa att Annika Billström (s) bytt åsikt i frågan om att omvandla hyresrätter till bostadsrätter.

Billström skriver "Vi socialdemokrater har protesterat mot omvandlingen av hyresrätter till bostadsrätter. Vi införde till och med en nationell stopplag mot omvandlingen i början av denna mandatperiod. Nu vill jag att vi omprövar vår inställning till de hyresgäster som vill köpa sina bostäder i stadens ytterområden. Låt dem göra det."

Så långt är det nog rätt tänkt. Hur hon har tänkt att det ska ske framgår inte, lagen hon hänvisar till finns ju fortfarande. Men det kanske inte är hennes huvudvärk.

Oppositionen i Stockholm ifrågasätter hennes trovärdighet, och det på goda grunder. Hon har ju ställt ut löften förr som hon brutit.

Men tanken att äganderätten faktiskt är positiv och innebär förbättringar för de som bor i lägenheterna är riktig. Det finns många exempel som visar på det. Östberga är ett Akalla ett annat.

Jag skulle önska att socialdemokraterna i Landkrona också såg möjligheterna med omvandling. Som jag tidigare hävdat så skulle det sannolikt innebära ett lyft, både för de boende och för bostadsområdena. Varför inte prova?

Postat: 2006-02-20, 15:16 

 

 

Sten i glashus?

Anders Karlsson, riksdagsman (s) från Landskrona, kritiserar Allians för Sveriges initiativ Rivstart för Sverige. Vad har då mannen själv gjort - han är ju ordförande i arbetsmarknadsutskottet?

Inte ett enda vettigt förslag har kommit från hans håll till hur arbetslösheten i Sverige ska bekämpas.

Anders namne Hans Karlsson - arbetslivsminister - är sannolikt den Karlsson som gjort mest för att hyfsa arbetslöshetssiffrorna, nämligen genom att tvinga ut sjukskrivna i förtidspensionering. Låg ersättning utan chans att komma tillbaka till ett riktigt jobb - det är socialdemokraternas vapen mot arbetslösheten.

En mandatperiod till där socialdemokraterna ska leka regering med miljönissar och kommunister kommer att bli ättestupan för Sverige. Det får räcka nu - det är dags för (s), (mp) och (v) att pröva några friår!

Postat: 2006-02-20, 14:43                                

 

 

Hektisk vecka

blir det, inget sportlov i år. På onsdag åker jag med ledamöterna i Marknad Landskrona AB till Göteborg för att träffa företrädare för Göteborg & Co. Där ska vi se hur dom har arbetat för att marknadsföra sin stad, finns säkert mycket att lära. Torsdag och fredag är det Allianskonvent i Stockholm. En historisk händelse i svensk inrikespolitik. Det kommer säkert att bli både nyttigt och roligt. Alliansens arbetsgrupper kommer att presentera sina resultat i ett antal seminarium. Här finns politiken som Sverige behöver!

Postat: 2006-02-20, 14:36  

 

Landskronahem funderar på sin uthyrningspolicy

Varför inte fråga hyresgästerna om de vill köpa loss sina hyresrätter? Det är ju trots allt både en större frihet och framförallt billigare att äga sin bostad.

Om den här ”ssonnanamn”-metoden som Landskronahem nu använder sig av är den bästa för att minska segregationen har jag svårt att uttala mig om, det viktiga för mig är att Landskronahem har börjat fundera på hur man ska kunna uppnå målet om minskad segregation i alla sina bostadsområden.

Jag konstaterar att det finns många bostadsområden i Landskrona kommun, även utanför Landskronahems ”hank och stör”, som är väldigt segregerade och att det ger effekter som inte är positiva, t.ex. den segregation som finns i nästan alla kommunens skolor.

Önskvärt är naturligtvis att människor kan hitta en bra bostad i ett område där man trivs. Hur det området ska se ut skiljer sig säkert väldigt mycket beroende på var i livet man befinner sig. Vill jag ha vindens sus i tallkronan eller havets brus? Ska det vara med täppa eller balkonglåda? Högt över havet eller i markplan? Det finns många parametrar att ta hänsyn till.

Om man som hyresvärd/fastighetsägare har en önskan att uppnå större blandning på sina hyresgäster (det kan ju vara ett sätt att öka trivseln i området) skulle kunna vara att aktivt erbjuda hyresgästen bostad i ett område där han/hon inte självmant hade letat bostad. Samtidigt som man som hyresvärd naturligtvis tänker på att studenter och äldre kanske inte behöver dela trappuppgång men gärna kan bo på samma gård. Allas trivsel måste vara ledorden om man vill slippa omflyttning och klagomål – och det tror jag man vill.

Ett sätt att få jämnare fördelning av t.ex. upplåtelseformen vore att erbjuda hyresgästerna att köpa loss sina hyresrätter och omvandla dem till bostadsrätter eller kooperativ. Det skulle Landskronahem kunna göra i både Sandvången och i Pilåkern. Det skulle sannolikt ändra områdenas karaktär och status på ett positivt sätt. Och Ringvägen skulle inte längre vara den gräns den faktiskt är idag. Varför inte fråga hyresgästerna om de vill köpa loss sina hyresrätter? Det är ju trots allt både en större frihet och framförallt billigare att äga sin bostad.

Med en jämnare fördelning av upplåtelseformerna är jag övertygad om att vi får en jämnare fördelning även av människorna som bor i husen och lägenheterna: familjer med och utan barn, yngre/äldre, infödda och inflyttade. Landskronahem ska, enligt bolagsordningen, vara den fastighetsägare som axlar det bostadsförsörjningsansvar som kommunen har. För mig betyder det ansvar för i första hand människor som har svårt att hitta lämplig bostad hos andra fastighetsägare, t.ex. på grund av funktionshinder, ålder, sjukdom, sociala eller ekonomiska svårigheter.

Tyvärr är det inte så idag fullt ut men det och de förändringar som jag beskrivit ovan är sådant vi kommer att rätta till efter en borgerlig valseger i september.

Postat: 2006-02-17, 16:19 

 

 

Gala med fadd eftersmak

Igår var jag och maken på galakväll i Malmö. Tjusigt arrangemang och mycket folk. Men prisutdelningen gav en fadd eftersmak.

Kommunalrådet Kent Andersson (s) delade ut Malmö stads pris för mångfalds- och integrationsarbete. Nominerade var Setrab, Tibnor och Casino Cosmopol. Det sistnämnda vann.

Jag vill inte dissa Eva Persson med personal, dom gör säkert ett jättebra jobb, men var finns omdömet hos juryn? Hur snyggt är det att kommunen ger 30 000 av skattebetalarnas pengar till ett av staten ägt bolag? Applåden när vinnaren presenterades kändes lite avslagen och det var nog fler än jag som helt avstod från att slå ihop händerna av förtjusning.

Ulla Hedner, vinnaren av Medicinpriset, lyckades få in en känga till den sittande regeringen när hon påpekade att det företag som gjort affär (och säkerligen mycket vinst) på hennes forskning är det danskägda Novo Nordisk A/S. Kan det bero på den svenska regeringens oförmåga när det gäller att kommersialisera forskning och njugghet när det gäller att göra vinst på sjukvård...?

Postat: 2006-02-07, 17:15                                

 

 

Göran Skytte säger Nej tack!

"Jag betraktar handen som låtsas ge, och jag vet att den i själva verket trevar efter min plånbok." Särskilt läsvärt därför att det kommer från en man som gjort en av de längsta ideologiska resor man kan göra i Sverige.

Postat: 2006-01-23, 09:20  

 

GP=NK

Vad är det för likhet mellan GP och NK? (Jag menar alltså inte Göteborgsposten och Nordiska Kompaniet)Jo, dom är bägge väldigt duktiga på att utlova förbättringar på din bekostnad!

I partiledardebatten igår lovade Göran Persson stort och mycket åt många. Det ska bli högre bidrag – såklart! – åt både äldre; bostadstillägg, och yngre; studiebidrag.

Vem ska betala? Alla dom som med socialdemokraternas politik kommer att få jobb under de närmaste året? Ack nej, ty dom finns inte. Eftersom socialdemokraterna inte har någon politik för att få människor i arbete. Varken dom som befunnit sig på arbetsmarknaden men som av ett eller annat skäl hamnat utanför eller dom som aldrig hunnit in på arbetsmarknaden.

Jag har inget emot att människor som behöver det ska få stöd, tillfälligt och i rimlig utsträckning, men jag vänder mig definitivt mot ett samhälle där bidrag eller försäkringar är ett sätt att försörja sig. Då har politiken, som är ytterst ansvarig för att det är möjligt och nödvändigt att leva på sådana premisser, grovt misslyckats och bör omgående bytas ut mot nåt nytt… de nya moderaterna till exempel.

Niklas Karlsson då? Jo, han lovar nu nytt omklädningsrum på Citadellbadet åt Landskronaborna. Inget fel i det, det behövs eftersom det förra revs för att bygga hus, och förresten var äckligt muggit redan 1979 när jag sist bytade om där.

Niklas har bestämt att Gert Wingårdh ska rita omklädningsrummet åt Landskronaborna. Inget fel i det, det behövs fler arkitektoniskt högklassiga byggnader i Landskrona. Men får det verkligen kosta vad som helst bara för att få det klart till Sim-SM?

Hur många Landskronabor kommer att simma i SM? Hur många Landskronabor kommer att byta om på Citadellbadet när det är SM?

Niklas argumenterar för att det är viktigt med ett fint bad när TV kommer hit. Gäsp!! I gårkväll tittade jag lite på världscupsimmningarna från Stockholm. Vad tror ni kamerorna fokuserar på? Badhuset? Plattläggningen runt bassängen? Nåt annat arkitektoniskt vackert eller nyskapande i anslutning till simningen? Nix, dom filmar bara simmarna. I bassängen, på startpallen, när dom marscherar till eller från densamma eller när dom blir intervjuade.

Alltså – gärna ett tjusigt bad men till rimliga kostnader. Inte ett för 35 miljoner bara för att Niklas – eller blir det Gösta? – ska få klippa band. Jag tror att Landskronaborna kommer att upptäcka att denna valkaramell har en bitter eftersmak. Det kunde blivit lika tjusigt men till en betydligt billigare peng om Niklas inte haft så bråttom.

Postat: 2006-01-19, 14:55

 

 

Med hjärtat i Öresundsregionen men nyfiken på hela världen

 

+46 768 486812
me@tutti.se